This is an outdated version published on 2025-10-14. Read the most recent version.

Reflections on a didactic proposal for the teaching the vibrant phonemes /ɾ/ and /r/ to learners of Spanish as a foreign language

Authors

  • John Kevin Andersson Fataiger Instituto de Investigaciones Geohistóricas. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad Nacional del Nordeste https://orcid.org/0009-0006-6938-0998
  • Angela Anyelle Guedes da Silva Instituto de Investigaciones Geohistóricas. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad Nacional del Nordeste https://orcid.org/0009-0002-4896-5533

DOI:

https://doi.org/10.30972/clt.278732

Keywords:

Spanish as L2/LE, second language acquisition, phonetics and phonology

Abstract

This proposal presents an approach to the study of phonetics and phonology applied to the teaching of Spanish as a second and foreign language (ELSE) based on the analysis of the phonic interlanguage of an English-speaking learner. The aim of this publication is, firstly, to describe and analyze the phonic interlanguage of the learner and, secondly, to present a didactic proposal that puts into practice the perception and pronunciation of the single and multiple vibrant phonemes of Spanish. The analysis was based on Selinker’s (1963) concept of interlanguage and Pacagnini’s (2013) notion of phonic interlanguage. Through the analysis of the phonic interlanguage of the English speaker, we identified difficulties in the articulation and pronunciation of the Spanish phonemes /ɾ/ and /r/. For this reason, the didactic proposal aims to facilitate the learning process of the vibrant phonemes of Spanish. For the design of the proposal, we adopted a communicative approach that allows us to provide contextual meaning to the linguistic content.

Author Biographies

John Kevin Andersson Fataiger, Instituto de Investigaciones Geohistóricas. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad Nacional del Nordeste

John Kevin Andersson Fataiger es Especialista en Enseñanza del Español como Lengua Segunda y Extranjera por la Universidad de Buenos Aires (UBA). También, es Licenciado en Letras y Profesor en Lengua y Literatura por la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE). Es becario de posgrado por la Secretaría General de Ciencia y Técnica de la UNNE y desempeña funciones en el Instituto de Investigaciones Geohistóricas (IIGHI, CONICET/UNNE).

Angela Anyelle Guedes da Silva, Instituto de Investigaciones Geohistóricas. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad Nacional del Nordeste

Angela Anyelle Guedes da Silva es Especialista en Enseñanza del Español como Lengua Segunda y Extranjera por la Universidad de Buenos Aires (UBA). También, es Profesora en Letras por la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE) y estudiante de la Maestría en Lingüística de la Universidad de San Juan (UNSJ). Es becaria de posgrado por la Secretaría General de Ciencia y Técnica de la UNNE y desempeña funciones en el Instituto de Investigaciones Geohistóricas (IIGHI, CONICET/UNNE).

References

Hualde, José. (2014). Los sonidos del español. University Press, Nueva York.

Cuáles son los estados de México que prohíben las corridas de toros. (11 de junio de 2022). Infobae. https://tinyurl.com/2l3hrpxp

Pacagnini, Ana. (2013). La enseñanza y la evaluación de la pronunciación en E/LE: Aspectos metodológicos. En Alén, María Soledad y Martínez Vázquez, Julián (comps.), Estudios del español como lengua segunda y extranjera (pp. 82-115). Editorial USAL, Buenos Aires.

Reyes Morente, Belén. (2019). Aplicación de técnicas de corrección e intervención logopédica para la enseñanza de la articulación del fonema vibrante múltiple /r/ a estudiantes anglófonos de ELE. ReiDoCrea: Revista de Estudios Interdisciplinares sobre Didáctica y Creación, 8(3), 48-59. Granada.

Romanelli, Sofia; Chiatti, Susana y Sordelli, Laura. (2010). Selección de sonidos para un curso de inmersión de español como lengua segunda y extranjera (ELSE) para angloparlantes: Caso de aplicación en el programa de español para extranjeros de la Universidad Nacional de Mar del Plata. Phonica, 6, 112-123.

Sánchez Pérez, Aquilino. (2009). La enseñanza de idiomas en los últimos cien años: Métodos y enfoques. SGEL. Madrid.

Selinker, Larry. (1972). Interlanguage. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 10(3), 209-231. La Haya.

Published

2025-09-30 — Updated on 2025-10-14

Versions

How to Cite

Andersson Fataiger, J. K., & Guedes da Silva, A. A. (2025). Reflections on a didactic proposal for the teaching the vibrant phonemes /ɾ/ and /r/ to learners of Spanish as a foreign language. Cuadernos De Literatura, (27). https://doi.org/10.30972/clt.278732 (Original work published September 30, 2025)

Issue

Section

Artículos libres