Redistributive incidence of public investment in education in Entre Ríos
DOI:
https://doi.org/10.30972/rfce.3528886Keywords:
benefit incidence analysis, education spending, inequalityAbstract
This article analyzes the redistributive incidence of public investment in education in the province of Entre Ríos, Argentina, specifically comparing the initial, primary, and secondary education levels through the application of the Benefit Incidence Analysis (BIA) methodology. Based on budgetary data and household surveys, the distribution of educational spending across different income groups is estimated, and its determinants are decomposed: the distribution of the target population, attendance rates, and preferences for public provision. The results indicate that spending at all three educational levels has a pro-poor and progressive profile, although there are differences in redistributive intensity among levels. Primary education shows the highest concentration among lower-income groups, while secondary education, due to its higher cost per student, generates the most significant redistributive impact. These findings highlight the importance of public educational policies as effective tools for reducing inequality and reinforce the need to prioritize social investment in children and adolescents.
References
Ahumada, H., Canavese, A., Gasparini, L., & Sanguinetti, P. (1995). Impacto distributivo del presupuesto público: Una propuesta metodológica. CEPAL.
Davoodi, H., Tiongson, E., & Asawanuchit, S. (2003). How useful is benefit incidence analyses of public education and health spending? (IMF Working Paper). Fondo Monetario Internacional.
Demery, L. (2000). Benefit incidence: A practitioner’s guide. The World Bank.
Diéguez, H., Llach, J. J., & Petrecolla, A. (1991). El gasto público social. PRONATASS-ITDT.
Dirección General de Estadísticas de Salta & UNICEF. (2016). Incidencia redistributiva del gasto público social dirigido a la niñez y adolescencia en la provincia de Salta 2015. UNICEF.
Dirección Provincial de Estadística de la Provincia de Buenos Aires & UNICEF. (2015). La inversión en niñez en la provincia de Buenos Aires. UNICEF.
Flood, C., Harriague, M., & Gasparini, L. (1993). Impacto distributivo del gasto público social: Argentina, 1991. Anales de la XXVIII Reunión de la Asociación Argentina de Economía Política.
Flood, V., Harriague, M., & Gasparini, L. (1994). El gasto público social y su impacto redistributivo. Secretaría de Programación Económica, Ministerio de Economía.
Gasparini, L., Bonari, D., & Fassio, A. (1998). El impacto distributivo del gasto público en educación en Mendoza. Secretaría de Programación Económica y Regional, Dirección Nacional de Programación del Gasto Social.
Gasparini, L., Cicowiez, M., & Sosa Escudero, W. (2012). Pobreza y desigualdad en América Latina: Conceptos, herramientas y aplicaciones. Editorial Temas.
Gasparini, L., & Porto, A. (1992). El impacto distributivo del gasto social. Desarrollo Económico, 31(124), 487-502. https://doi.org/10.2307/3466990
Gasparini, L., & Porto, A. (1995). Medidas de equidad y política fiscal: Teoría y una aplicación. En A. Porto (Ed.), Finanzas públicas y economía espacial. Universidad Nacional de La Plata.
Guardarucci, I., Puig, J., & Salinardi, L. (2012). Incidencia del gasto público en educación: Nueva evidencia para la provincia de Buenos Aires en base a la Encuesta Anual de Hogares. CEDLAS.
Kakwani, N. C. (1977). Measurement of tax progressivity: An international comparison. The Economic Journal, 87(345), 71–80.
ONAT & UNICEF. (2017). La inversión social en niñez y adolescencia en Tucumán. UNICEF.
Paz, J., & Jiménez, M. (2011). El impacto redistributivo del gasto público dirigido a la niñez en la provincia de Salta. UNICEF; IELDE.
Petrei, H. (1988). El gasto público social y sus efectos distributivos: Un examen comparativo de cinco países de América Latina. ECIEL.
Weidmann, G. (2022). Estimación y caracterización de la inversión pública social en niñez y adolescencia en la provincia de Entre Ríos en el período 2001-2018 [Tesis de especialización no publicada]. Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Entre Ríos.
Weidmann, G. (2024). Inversión pública social en niñez y adolescencia de la provincia de Entre Ríos: Medición e impacto redistributivo [Tesis de maestría no publicada]. Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Entre Ríos.
Yaqub, S. (2002). ‘Poor children grow into poor adults’: Harmful mechanisms or over-deterministic theory? Journal of International Development, 14(8), 1081-1093. https://doi.org/10.1002/jid.942
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de la Facultad de Ciencias Económicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La Revista de la Facultad de Ciencias Económicas solicita sin excepción a los autores una declaración de originalidad de sus trabajos, esperando de este modo su adhesión a normas básicas de ética del trabajo intelectual.
La Revista de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional del Nordeste, Argentina, declara e informa que no se aplica a los autores ningún cargo ni costo, por la publicación de los artículos. La distribución y acceso, son de carácter libre y gratuito.
Este obra está bajo una licencia una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.