Challenges of educational administration in times of change and uncertainty. Recovering the specificity of the disciplinary field

Authors

  • Marisa Álvarez Universidad de Buenos Aires/UNTREF
  • Alberto Iardelevsky Universidad de Buenos Aires/UNTREF
  • Natalia Gardyn Universidad de Buenos Aires/UNOS
  • Gabriel Rebello Universidad de Buenos Aires/UNOS

DOI:

https://doi.org/10.30972/riie.16228022

Keywords:

Educational administration, educational policy, governance

Abstract

In a context where educational administration faces multidimensional and complex challenges, this article aims to analyze such challenges considering the political, social, economic and technological dynamics impact educational management, especially under the federal structure of Argentina. Stemming from addressing the fragmentation of conceptual bases, and the lack of a consolidated theoretical framework in educational administration, a comprehensive approach that revalues this discipline beyond bureaucratic and governance perspectives is proposed. 

This article aims to contribute to the understanding of educational administration as a key and inherent factor in the construction of the educational system, in the framework in which it is deeply challenged. This article aims to revalue the administration of education as an essential component that co-constructs education, that enables it, highlighting how a comprehensive and multidimensional view can allow the realization of a quality educational system for all.

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Author Biographies

Marisa Álvarez, Universidad de Buenos Aires/UNTREF

Licenciada en Administración (UBA). Magíster en Dirección de Sistemas de Información (USAL-SUNNY at Albany). Doctoranda en Educación (UNTREF/UNLA/UNSAM). Profesora titular en la Maestría de Política y Administración de la Educación de UNTREF. Investigadora del NIFEDE-UNTREF y del IICE de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.

Alberto Iardelevsky , Universidad de Buenos Aires/UNTREF

Licenciado y Profesor en Ciencias de la Educación. Universidad de Buenos Aires. Doctorando en Educación ((UNTREF/UNLA/UNSAM). Profesor titular en la Maestría de Política y Administración de la Educación de UNTREF. Investigador del Instituto de Investigación en Ciencias de la Educación -IICE-de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.

Natalia Gardyn, Universidad de Buenos Aires/UNOS

Licenciada en Ciencias de la Educación (UBA). Maestranda en Administración Pública (UBA). Profesora adjunta de la cátedra de Administración de la Educación de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Investigadora del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación -IICE- de la UBA. Profesora adjunta de la cátedra de Planificación Educativa de la UNSO.

Gabriel Rebello, Universidad de Buenos Aires/UNOS

Licenciado en Ciencias de la Educación (UBA). Doctorando en Educación (UNTREF/UNLA/UNSAM). Profesor Adjunto de Planeamiento y Gestión de Universidades (UBA). Profesor Titular de Pedagogía (UNSO). Investigador Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (UBA). Se ha especializado en investigación de política y gestión de la educación.

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Published

2024-12-27

How to Cite

Álvarez, M., Iardelevsky , A., Gardyn, N., & Rebello, G. (2024). Challenges of educational administration in times of change and uncertainty. Recovering the specificity of the disciplinary field. Revista Del Instituto De Investigaciones En Educación, 15(22). https://doi.org/10.30972/riie.16228022

Issue

Section

Artículos basados en investigación empírica