Basic sciences and technology teaching: Didactic adaptations for the training of design thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/arq.0216696

Keywords:

Design thinking, Science, Technique and Technology, Teaching-learning

Abstract

The paper inquiries into the subjects of Basic and Technological Area of Architecture careers, addressing their contribution to the training of project thinking.  For this purpose, an applied methodology is used, with a descriptive-interpretative purpose.  Its development is structured in three stages: conceptual, operational and interpretive.  The first stage defines the theoretical and referential framework.  The second stage describes the analysis of a didactic exercise in an inductive perspective, worked on the Physics subject.  Finally, in the third stage, conclusions were based on the contribution of scientific, technical and technological subjects to the formation of thought and project knowledge, and vice versa; highlighting the integration of deductive, inductive and abductive reasoning, contributing on specific content, operational skills and communication skills for project construction in their knowledge, know-how and know how to be.

References

Blasco Lucas, I. (2022) “Bases para un modelo del proceso creativo de la arq. sustentable” AREA, 28(2).

Blasco Lucas, I. (2013). Arquitectura Sustentable en Hábitat Rural de Zona Árido-Sísmica: Aportes Teórico-Metodológicos. Tesis Doctoral en Arquitectura. Mendoza: UM.

Cravino, A. M. (2015). Enseñanza de la arquitectura: La rebelión impasible de las disciplinas. Universidad de Buenos Aires, 1897-1956. Tesis doctoral, FADU-UBA. CABA, 2015.

Díaz Barriga, A. (1994). Docente y programa. Lo institucional y lo didáctico. Buenos Aires: Aique.

Foqué, Richard (2010). Building Knowledge in Architecture. Bruselas: University Press Antwerp.

Gelardi, D. y Esteves, A. (2004). “La dimensión ambiental de la arquitectura como eje organizador del procedimiento proyectual para una arquitectura sustentable”. AVERMA, 8(1), pp. 133-137.

Gelardi, D. y Esteves, A. (2002) “Transferencia de conocimientos en la investigación una experiencia didáctica de la arquitectura sustentable”. AVERMA, 6(2), 2002. Buenos Aires, Argentina. Pp. 10.49-54.

Rodríguez. L. (2023) “Acuerdos epistemológicos para el Saber Proyectual”. Revista AREA. Secretaría de Investigaciones, FADU, UBA. Volumen 29, Número 1 / 2023. Pp. 1-9.

Rodriguez, L. (2022) “Nuestra Didáctica para el Saber Proyectual”. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación /Serie ARQUIS. FA, Univ. de Palermo. Número 175 / 2022. Pp. 295-307.

Rodríguez. L. (2020) “La evaluación formativa en Arquitectura. Aportes para la enseñanza desde la formación integral en los talleres FAU, UNLP”. Tesis doctoral, FAU, UNLP. La Plata: SEDICI.

San Juan, G. (2013). Diseño bioclimático como aporte al proyecto arquitectónico. La Plata: UNLP.

Published

2023-07-12

How to Cite

Rodríguez, L. G., Fiscarelli, D., & Martín, I. (2023). Basic sciences and technology teaching: Didactic adaptations for the training of design thinking. Arquitecno, (21), 1–9. https://doi.org/10.30972/arq.0216696

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)