The teaching of oral discourse at the high school-university threshold: some discursive keys for its approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/clt.268331

Keywords:

oral speeches, teaching, language and literature, thresholds

Abstract

In this paper we approach the study of oral discourses in the school spheres, focusing on the high school-university threshold-passage. Our research, developed in the team El español de uso en el NEA, lengua materna y extranjera, interoperabilidades lingüísticas, discursivas y semióticas (16H1575-PI), problematizes the teaching of orality in the oriented cycle of secondary school, which due to its “primary” character is often blurred as school contents. We approached our object of study from five discursive dimensions: the “orality” axis of the language curriculum defined by current jurisdictional guideline; a corpus of annual teaching plans; interviews with teachers and students; and school textbooks. These elements inform our final reflections on the role of orality in educational trajectories.

Author Biography

Mara Valeria Rodríguez, Universidad Nacional de Misiones

Profesora en Letras por la Universidad Nacional de Misiones (UNaM) y actualmente se encuentra cursando el tramo final de la Licenciatura en Letras. Es miembro del equipo de investigación “El español de uso en el NEA, lengua materna y extranjera, interoperabilidades lingüísticas, discursivas y semióticas” (16H1575-PI), en donde despliega una línea de investigación que aborda la oralidad en contextos escolares y académicos.

References

Avendaño, Fernando. (2011). Didácticas de las Ciencias del lenguaje. Rosario, Homosapiens.

Bajtín, Mijaíl. (1982). Estética de la Creación verbal. Buenos Aires, Siglo XXI.

Basconcel, Susana (coord.). (2013). Diseño Curricular Jurisdiccional. Ciclo Secundario Orientado. Desarrollo de la propuesta curricular común a todas las orientaciones. Misiones, Ministerio de Cultura, Educación, Ciencia y Tecnología.

Bórtoli, Pamela. (2023). La enseñanza mediada por el Estado y el mercado: el objeto manual escolar en Argentina (1984-2011). Espacios en blanco. Serie indagaciones, 1(33). 121-132. https://tinyurl.com/23c9x4x3

Calsamiglia, Helena y Tusón, Amparo. (2016). Las cosas del decir. Barcelona, Editorial Ariel.

Camblong, Ana y Fernández, Fróilan. (2012). Alfabetización semiótica en las fronteras. Volumen I. Dinámicas de las significaciones y el sentido. Posadas, Editorial Universitaria.

Cuccatto, Andrea. (2009). Introducción a los estudios del lenguaje y la comunicación. Buenos Aires, EDULP.

DaMola, Gabriela; Decurnex, Brenda y Giacometti, Aldo. (2011). Lengua. Prácticas del lenguaje 3. Educación secundaria. Buenos Aires, Editorial Mandioca.

Gvirtz, Silvina y Palamidessi, Mariano. (1997). El ABC de la tarea docente: Curriculum y enseñanza. Buenos Aires, Grupo editor Apique.

Halliday, Michael Alexander Kirkwood. (2002). El lenguaje como semiótica social. La interpretación social del lenguaje y el significado. Ciudad de México, Fondo de Cultura Económica.

Marsimian, Silvina; Cochetti, Stella; Jäger, Nina; Alfonzo, Marcos y Croci, Paula. (2017). Lengua y Literatura III. Prácticas del lenguaje. Buenos Aires, Editorial S.M.

Montes, Soledad y Navarro, Federico. (2019). Hablar, persuadir, aprender: manual para la comunicación oral en el aula en contextos académicos. Universidad de Chile. https://doi.org/10.34720/4xcc-q558

Ong, Walter. (1987). Oralidad y Escritura: Tecnología de la palabra. Ciudad de México, Fondo de cultura Económica.

Rodríguez, Valeria. (2023). Discursividades orales en el umbral secundaria-universidad: Aproximaciones a su enseñanza. En Actas de las VI Jornadas de Jóvenes Lingüísticas (pp. 1-12). Universidad de Buenos Aires. https://tinyurl.com/23gu2gxc

Terigi, Flavia. (1999). El curriculum. Itinerarios para aprehender en un territorio. Buenos Aires, Santillana.

Verón, Eliseo. (1999). Esto no es un libro. Barcelona, Gedisa Editorial.

Wittgenstein, Ludwig. (1998). Investigaciones Filosóficas. México, Editorial Crítica.

Published

2025-06-06

How to Cite

Rodríguez, M. V. (2025). The teaching of oral discourse at the high school-university threshold: some discursive keys for its approach. Cuadernos De Literatura, (26). https://doi.org/10.30972/clt.268331

Issue

Section

Artículos libres