An Excess that Impoverishes: Poetic and Political Economy in Martín Fierro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/clt.237538

Keywords:

critics, disproportion, Ida y Vuelta (Going and Return), proverbial mechanism, seste

Abstract

Martín Fierro's textual economy exposes progress contradictions, invisibilized by the conversion of two leaflets into a (national) book. In El gaucho Martín Fierro (1872), the composition into octosyllabic verses, due to its word saving materializes the State dispossession through language reduction; concision appears isolated in La vuelta de Martín Fierro (1879), where the moral emphasis wastes proverbial verses, insisting on civilizing virtues (prudence, obedience, industriousness) and barbaric vices (laziness, crime, inhumanity of the native people). The exemplary effort, the repetitive voices of the sons and the abjection of the indigenous tribes generate a disturbing disproportion that, despite the effect of bookish unity of the Vuelta (the Return), contradicts the strophic economy celebrated by Borges, Leumann, Martínez Estrada. The didacticism of the converted gaucho says less in spite of talking more: it conceals the violence of liberal democracy, blurred by the aesthetic moralism of the book and its readings.

Author Biography

Juan Pablo Luppi, Universidad de Buenos Aires - CONICET

Juan Pablo Luppi es Doctor en Literatura de la Universidad de Buenos Aires (UBA). Investigador Adjunto del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) de la República Argentina, donde ha sido becario doctoral y posdoctoral. Participa en equipos de investigación en el Instituto de Literatura Hispanoamericana de la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA, y dicta clases en dicha Facultad y en el Colegio Paideia. Se ha desempeñado como maestro de grado y profesor de nivel secundario y terciario, desarrolló actividades de extensión y divulgación sobre literatura argentina en medios e instituciones públicas y privadas. En encuentros académicos y publicaciones científicas de Argentina y del exterior ha comunicado sus trabajos, centrados en la configuración de subjetividades y las conexiones del lenguaje con la economía en la literatura argentina de los siglos XIX y XX. Es autor del libro Una novela invisible. La poética política de Rodolfo Walsh (Eduvim, 2016).

References

Amante, Adriana. (2023). El Martín Fierro en tafilete rojo. En Hernández, José, Martín Fierro (pp. 9-64). Buenos Aires, Eudeba.

Borges, Jorge Luis. (1964a). La poesía gauchesca. En Discusión (pp. 11-38). Buenos Aires, Emecé.

Borges, Jorge Luis. (1964b). La supersticiosa ética del lector. En Discusión (pp. 45-50). Buenos Aires, Emecé.

Borges, Jorge Luis, con la colaboración de Margarita Guerrero. (1995). El Martín Fierro. Buenos Aires, Emecé.

Gelman, Jorge (2005). Rosas, estanciero. Gobierno y expansión ganadera. Buenos Aires, Capital Intelectual.

Gori, Gastón. (1986). La pampa sin gaucho. Buenos Aires, Eudeba.

Gramuglio, María Teresa. (1979). Continuidad entre la Ida y la Vuelta de ‘Martín Fierro’. Punto de Vista, 2(7), 3-6.

Halperin Donghi, Tulio. (1985). José Hernández y sus mundos. Buenos Aires, Sudamericana-Instituto Torcuato Di Tella.

Hernández, José. (2001). Martín Fierro. Edición crítica y coordinación por Ángel Núñez y Élida Lois. París, Colección Archivos 51.

Jitrik, Noé. (1971). El tema del canto en el Martín Fierro, de José Hernández. En El fuego de la especia. Ensayos sobre seis escritores argentinos (pp. 13-46). Buenos Aires, Siglo XXI.

Jones, Kristine. (1984). Conflict and Adaptation in the Argentine Pampas 1750-1880. Chicago, The University of Chicago.

Keifman, Saúl y Blaum, Luis. (2023). Las relaciones entre la libertad económica y la libertad política [Seminario]. 7º encuentro del Seminario de Pensamiento Económico. Centro de Investigación y Docencia en Economía para el Desarrollo (CIDED) de la UNTREF / Instituto Interdisciplinario de Economía Política (IIEP) de la UBA. https://acortar.link/88Jabb

Leumann, Carlos Alberto. (1945). El poeta creador. Cómo hizo Hernández “La Vuelta de Martín Fierro”. Buenos Aires, Sudamericana.

Leumann, Carlos Alberto. (1971). Introducción. En Hernández, José, Martín Fierro (pp. 11-150). Edición crítica de Carlos Alberto Leumann. Buenos Aires, Ángel Estrada y Cía.

Lois, Élida. (2001). Estudio filológico preliminar. En Hernández, José, Martín Fierro (pp. XXXIII-CIV). Edición crítica y coordinación por Ángel Núñez y Élida Lois. París, Colección Archivos 51.

Lois, Élida. (2001a). Notas explicativas. En Hernández, José, Martín Fierro (pp. 205-236, 473-491). Edición crítica y coordinación por Ángel Núñez y Élida Lois. París, Colección Archivos 51.

Ludmer, Josefina. (1988). El género gauchesco. Un tratado sobre la patria. Buenos Aires, Sudamericana.

Lugones, Leopoldo. (2009). El payador. Buenos Aires, Biblioteca Nacional.

Luppi, Juan Pablo. (2023). Todito mi haber: Martín Fierro como libro de cuentas. Argos. Revista electrónica semestral de Estudios y Creación Literaria, 10(25), 54-86. https://acortar.link/PmwYY3

Luppi, Juan Pablo. (2023). Caballos: Economía y vida en Martín Fierro. Artelogie, 20. https://acortar.link/g6tev6

Martínez Estrada, Ezequiel. (2005). Muerte y transfiguración de Martín Fierro. Ensayo de interpretación de la vida argentina. Rosario, Beatriz Viterbo.

Prieto, Adolfo. (1977). La culminación de la poesía gauchesca. En AAVV, Trayectoria de la poesía gauchesca (pp. 81-102). Buenos Aires, Plus Ultra.

Schvartzman, Julio. (2001). Levas y arriadas del lenguaje. El mecanismo proverbial del Martín Fierro. En Hernández, José, Martín Fierro (pp. 823-835). Edición crítica y coordinación por Ángel Núñez y Élida Lois. París, Colección Archivos 51.

Schvartzman, Julio. (2013). Letras gauchas. Buenos Aires, Eterna Cadencia.

Viñas, David. (2013). Indios, ejército y frontera. Buenos Aires, Galerna-Santiago Arcos.

Published

2024-05-31

How to Cite

Luppi, J. P. (2024). An Excess that Impoverishes: Poetic and Political Economy in Martín Fierro. Cuadernos De Literatura, (23). https://doi.org/10.30972/clt.237538

Issue

Section

Artículos