Job demands and damage to health at two Latin American universities in Mexico and Argentina
DOI:
https://doi.org/10.30972/rfce.3127159Keywords:
work, job, demands, university academicians, healthAbstract
Studying job demands, also known as requirements, mental load or psychosocial risk factors, is increasingly important in the world of work. These workplace conditions refer to situations that, due to their magnitude, intensity and frequency, could damage physical and mental health. The concept of job demands is used here to refer to job requirements that can cause such damage, including domestic work, which is analyzed as an additional demand. The objective was to carry out a comparative analysis of work demands and damage to health at the Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP) and the Universidad Autónoma Metropolitana (UAM-X). Two cross-sectional studies were carried out. Job variables and some disorders of interest were measured. The X2 statistic was used, with p<0.05 and 95% CI. Informed consent was obtained. More women (63%) participated at the UNMdP and more men at the UAM-X (57.8%). The demands reported at both universities were: working more than 48 hours per week, computer use, and doing work on non-working days. At the UAM, the perception that work is causing damage to health was nearly twice as prevalent (P.R. 1.9; P<0.003). Depression and fatigue had a higher prevalence at the UNMdP (1.7 and 1.6). Diversity, multiple tasks, and long workdays are affecting the health of university staff. A rethinking about their work and the conditions under which it is carried out is required.
References
Alvear, G., y Villegas, J. (1989). Los riesgos y sus efectos en la salud. En M. Noriega (Coord.), En defensa de la salud en el trabajo (pp. 35-60). Sindicato Independiente de Trabajadores de la Universidad Autónoma Metropolitana.
Barrientos, T., Martínez, S., y Méndez, I. (2004). Validez de constructo, confiabilidad y punto de corte de la Prueba de Síntomas Subjetivos de Fatiga en trabajadores mexicanos. Salud Pública de México, 46 (6), 516-523. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0036-36342004000600006&lng=es&tlng=es
Cancino, M., Gascón, C., Góngora, M., y Medina, A. (2019). Consentimiento informado. Enseñanza Transversal en Bioética y Bioderecho. Instituto de Investigaciones Jurídicas. Universidad Nacional Autónoma de México. http://ru.juridicas.unam.mx/xmlui/handle/123456789/57329
Collado, P. A., Soria, C. B., Canafoglia, E., y Collado, S. A. (2016). Condiciones de trabajo y salud en docentes universitarios y de enseñanza media de Mendoza, Argentina: entre el compromiso y el desgaste emocional. Salud colectiva, 12(2), 203-220. https://www.redalyc.org/pdf/731/73146051005.pdf
Daza, P., Novy, D., Stanley, M. y Averill, P. (2002). The Depression Anxiety Stress Scale-21: Spanish traslation and validation with a hispanic sample. Journal of Psychopatology and Behavioral Assessment, 24(1), 195-205. https://doi.org/10.1023/A:1016014818163
García, L. B. (2017). Los académicos en la universidad pública argentina: cambios, tensiones y desafíos. Espacios en Blanco. Revista de Educación, (27)1, 87-110. http://ojs2.fch.unicen.edu.ar:8080/ojs-3.1.0/index.php/espacios-en-blanco/article/view/102
Garrido, J., Uribe, A., y Blanch, J. M. (2011). Riesgos psicosociales desde la perspectiva de la calidad de vida laboral. Acta Colombiana de Psicología, 14(2), 27-34. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79822611003
Gómez, V., Perilla, L. E. y Hermosa, A. M. (2019). Riesgos para la salud de profesores universitarios derivados de factores psicosociales laborales. Universitas Psychologica, 18(3), 1-15. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-3
Irigoyen, F. y Martínez, S. (2015). Estímulos económicos, productividad y salud en docentes de la Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca. Salud de los Trabajadores, 23(2), 127-136. http://ve.scielo.org/pdf/st/v23n2/art06.pdf
Llanto, R. E. (2023). Condiciones de trabajo y satisfacción laboral de docentes de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad de Huánuco 2022. [Tesis de Licenciatura]. Universidad de Huanuco, Facultad de Ciencias de la Salud. Repositorio Institucional de la Universidad de Huanuco. http://repositorio.udh.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14257/4135/Llanto%20Rivera%2c%20Yuli%c3%b1o%20Ed%c3%ba.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Marín, M. (2013). Una aproximación a la profesionalización docente: el caso de la facultad de enfermería. Universidad Michoacana de San Nicolas de Hidalgo. Revista electrónica Praxis Investigativa Redie. 5(9), 15-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4746093
Martin, M., y Migliore, P. (2017). Los riesgos invisibilizados de las/os docentes de la Universidad Nacional de Mar de Plata. Biblioteca Red Latinoamericana de estudios e Investigaciones sobre Riesgos Psicosociales en el Trabajo (RPST-LA). Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. http://www.ceil-conicet.gov.ar/wp-content/uploads/2018/02/10-Martin-y-Migliore.pdf
Martínez, S. (2011). Sobre la pertinencia del concepto “factores psicosociales” en el mundo laboral. En A. Juárez y A. Camacho (Eds). Reflexiones teórico-conceptuales de lo psicosocial en el trabajo. (pp. 113-133). Universidad Autónoma del Estado de Morelos.
Martínez, S., Castro, D., Sánchez, C., Martínez, R., Irigoyen, P., Inchaustegui, L., y Zamora, M. (2018). Programa de estímulos económicos y daños a la salud en académicos de seis universidades mexicanas. Salud de los Trabajadores, 26(2), 98-111. http://servicio.bc.uc.edu.ve/
multidisciplinarias/saldetrab/Vol26n2/art01.pdf
Martínez, C., Martínez, S. y Méndez, I. (2015). Estímulos económicos, exigencias de trabajo y salud en académicos universitarios mexicanos. Salud de los Trabajadores, 23(1), 5-18. https://www.redalyc.org/pdf/3758/375841582002.pdf
Martínez, S., Méndez, I., y Murata, C. (2011). Becas, estímulos y sus consecuencias sobre el trabajo y la salud de docentes universitarios. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, 1(61), 56-70. https://www.redalyc.org/pdf/340/34019137008.pdf
Martínez, S. y Preciado, L. (2009). Consecuencias de las políticas neoliberales sobre el trabajo y la salud de académicos universitarios: el burnout como fenómeno emergente. Psicología y Salud, 19(2), 197-206.
Morales, M. (2012). Prácticas de Resistencia docente en la universidad orientada al mercado. Capturas y fugas académicas en el contexto colombiano [Tesis de Doctorado]. Estudios de Doctorado en Psicología Social, Universidad Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/
tesis/2011/hdl_10803_107904/mdmh1de1.pdf
Noriega, M., Franco, G., Martínez, S., Villegas, J. Alvear, G. y López J. (2001). Evaluación y Seguimiento de la Salud de los Trabajadores. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco. División de Ciencias Biológicas y de la Salud, Departamento de Atención a la Salud.
Organización Internacional del Trabajo, Organización Mundial de la salud. (1984). Factores psicosociales en el trabajo: naturaleza, incidencia y prevención. Serie Seguridad, Higiene y Medicina del Trabajo. https://www.factorespsicosociales.com/wp-content/uploads/2019/02/
FPS-OIT-OMS.pdf
Organización Internacional del Trabajo. (2006). Parte V. Factores psicosociales y de organización. En S. Sauter, L. Murphy, J. Hurrel y L. Levi (Coords). Factores Psicosociales y de organización. https://higieneyseguridadlaboralcvs.files.wordpress.com/2012/04/oit-enciclopedia-de-salud-yseguridad-en-el-trabajo.pdf
Palacios, M. E. y Montes de Oca, V. (2017). Condiciones de Trabajo y Estrés en Académicos Universitarios. Ciencia y trabajo, 19(58), 49-53. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492017000100049
Ramírez-Jiménez. (2020). Trabajo y salud en académicos universitarios de la Universidad Nacional de Mar del Plata [Tesis de Maestría]. Maestría en Ciencias en Salud de los Trabajadores, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco. (s.f.). Historia de la UAM Xochimilco. https://www.xoc.uam.mx/acerca-uam-historia
Universidad Nacional de Mar del Plata. (s.f.). Breve historia de la UNMDP. https://www.mdp.edu.ar/index.php/institucional/historia-de-la-universidad
Villagra, M. A. (2015). El actual trabajo docente universitario en Argentina: alertas para repensar. Educar en Revista. 1(57), 115-129. https://doi.org/10.1590/0104-4060.42594
Villamar, S. D., Juárez, G.A., González, C.I. y Osnaya, M. M. (2019). Factores psicosociales y síndrome de Burnout en académicos de una universidad pública de México. Propósitos y Representaciones, 7(3), 111-126. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.360
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La Revista de la Facultad de Ciencias Económicas solicita sin excepción a los autores una declaración de originalidad de sus trabajos, esperando de este modo su adhesión a normas básicas de ética del trabajo intelectual.
La Revista de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional del Nordeste, Argentina, declara e informa que no se aplica a los autores ningún cargo ni costo, por la publicación de los artículos. La distribución y acceso, son de carácter libre y gratuito.
Este obra está bajo una licencia una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.